TEATTERIN TYYLILAJIT

Marraskuussa 2017 ilmestyi teatteriohjaaja Elina Kilkun kirjoittama Teatterin tyylilajit -niminen tietokirja länsimaisen teatterihistorian tärkeimmistä tyylilajeista sekä erityisesti niiden soveltamisesta käytäntöön. Kilkku on kehittänyt kirjaa varten yli sata uutta harjoitetta.

Työpajassa käydään läpi seuraavat tyylilajit: antiikin Kreikan tragedia, komedia (farssi, commedia dell’arte, karnevalismi), Shakespearen teatteri, ekspressionismi, Brechtin eeppinen teatteri, Antonin Artaud’n teatteri sekä absurdi teatteri. Työpajassa käsitellään lyhyesti kunkin tyylilajin historiallinen konteksti ja ominaisuudet, mutta pääpaino on tekemisessä eli harjoitteissa, joiden avulla historialliset tyylit voidaan herättää henkiin. Harjoitteet soveltuvat kaikille tyylilajeista kiinnostuneille teatterintekijöille, ei vain näyttelijöille.

Tyylilajien hyödyntämisen ei tarvitse jäädä menneen toistamiseksi: kurssin tavoitteena on tarjota paitsi pikakelaus länsimaisen teatterin kulmakiviin myös näkökulmia, innoitusta ja työkaluja kaikenlaiseen realismista irtautumiseen. 

Tyylilajeihin tutustuminen on vapauttavaa, hauskaa ja yleissivistävää.


HUONO TEATTERI

Huonon teatterin työpaja on teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija Elina Kilkun vetämä työpaja, jossa nimensä mukaisesti treenataan huonoa teatteria. Huonoon lopputulokseen pyrkiminen on vapauttavaa ja käsittämättömän hauskaa. Toisaalta kun määrittelemme tarkasti, mikä mielestämme on huonoa, piirtyvät hyvinä pitämämme asiat kirkkaina esiin kuin huomaamatta.

Mikä estää meitä olemasta loistavia? Pelko, estot ja häpeä. Huonon teatterin treenaamisessa keskeistä on pelon ja muiden esteiden poistaminen. Olennaisen tärkeää on myös tekemisen ilon löytäminen vailla pelkoa epäonnistumisesta.

Työpajan rakenne on kolmiosainen: käsittelemme huonoa näyttelijäntyötä, käsikirjoittamista ja ohjaamista. Teemme runsaasti harjoitteita, joissa esimerkiksi kokeillaan, miten näytelmäkirjallisuuden hienoimmat monologit saa pilattua. Tekemisen ohella keskustelemme suhteestamme hyvyyteen, huonouteen, epäonnistumiseen ja täydellisyyteen.


OHJAAJANTYÖ

Ohjaajantyön peruskurssilla käydään läpi teatteriohjaajan tärkeimmät työkalut. Ensimmäisessä osassa aiheena on perinteisten näytelmien ohjaaminen, minkä jälkeen pohditaan ohjaajan roolia nykyteatterissa ja ei-tekstilähtöisessä teatterissa.

Kurssin jälkeen osallistujat hallitsevat ohjaajantyön perusteet. Lisäksi he osaavat ohjauksella herättää henkiin minkä tahansa tekstin puhelinluettelosta nenäkarvatrimmerin norjankieliseen käyttöohjeeseen.


DRAAMAN KIRJOITTAMINEN

Näytelmän kirjoittamisen kurssilla käydään läpi kaikki tarvittavat työkalut sekä muutama hauska ylimääräinenkin.

Käsittelemme keskustellen ja harjoitteita tehden esimerkiksi seuraavat käsitteet:

Prologi, dialogi, monologi, epilogi. Ekspositio, parenteesi. Tyylilaji, rekisteri, alateksti, rakenne, jännite. Teema ja aihe. Konflikti ja käännekohta. Psykologiset ja karikatyyrimäiset henkilöt. Implisiittinen tiedon antaminen. Eri elementtien funktiot. Kirjailijan intentio. Tunnelma, näyttämökuva, toiminta, ristiriita, tahto. Dynamiikka, ideologia, diskurssi. Informatiivinen ja performatiivinen repliikki. Protagonisti, antagonisti, avustajat, peili, uskottu, kertoja. Vahva ja heikko matriisi. Tiedon annostelu. Suspense, toistuva motiivi, kontrasti, persofinikaatio, apostrofi. Upotus ja lunastus. Rytmi: repliikki musiikkina.

Close Menu